Finansfyrste Nicolai Tangen har «donert» en kunstsamling på over tusen verk til Sørlandets Kunstmuseum som skal utstilles i et nytt bygg på Silokaia i Kristiansand. Det nye bygget vil koste minst 540 millioner, og Tangen vil bidra med 20 millioner av disse. Mesteparten av utgiftene skal gå over offentlig budsjetter.
Bygget skal stå ferdig i 2021, men den gamle siloen er i dårlig stand og utgiftene vil sannsynligvis sprenge rammene.
I 2016 tjente Nicolai Tangen 67 millioner britiske pund, eller altså 730 millioner kroner. Dette skal være 143 millioner kroner mer enn han fikk i 2015, ifølge Dagens Næringsliv 23/6 –17.
Det eneste rette er at han tar hele regninga for Kunstsiloen på egen kappe. Det vil koste ham mindre enn en årslønn.
Tangen er direktør for hedgefondet AKO Capital som er registrert med en rekke bankboksselskaper i skatteparadiset Caymanøyene. Tangen har selv innrømmet at selskapene er basert på Cayman Island, men » av andre grunner enn skatteunndragelse» (NRK 29/4 2016).
Adressen på Caymanøyene er nærmere bestemt i Ugland House. USAs tidligere president Barack Obama har brukt Ugland-gruppens hus på Cayman-øyene som et skrekkeksempel på hvordan skatteparadis fungerer. Han kalte det «a house of shame» – skammens hus. Det er 18 000 selskaper som har adresse i samme bygget, så Tangen bor trangt i postboksen sin sammen med de andre styremedlemmene i hedgefondene, som hans moralske alibi Henrik Syse. Det er langt fra Cayman Islands til Kristiansands forblåste havneområde.
AKO Capital med base i City of London, forvalter over 100 milliarder kroner for noen av verdens rikeste privatpersoner og institusjoner. Hedgefond er finansielle instrumenter utelukkende basert på spekulasjon.
I Gabriel Zucmans bok «Skjult rikdom» som kom på norsk i fjor, skriver han følgende på side 36:
Hedgefond – som utfører en rekke mer eller mindre akrobatiske investeringsmanøver – holder stort sett til på Caymanøyene, fordi reguleringene av spekulasjonshandlinger er spesielt svak der. De fleste kapitalforvalterne arbeider i New York, Paris eller London – der kundene holder til – men fondene er underlagt lover i skatteparadisene der de er registrert. Hva er fordelen med denne manøveren? Det gjør det lovlig å unngå tiltak som er innført for å straffe skattesnytere.
Det går videre fram i samme avsnittet at av fond registret i Luxembourg, Irland og Caymanøyene « er det ikke skatt av utbytte, heller ikke om de sendes utenlands. I tillegg er det nesten gratis å opprette slike fond, så det er ikke rart det er populært.»
Gabriel Zucman er elev av den verdenskjente økonomen Thomas Piketty, mannen bak «Kapitalen i det 21. århundre», som også har skrevet forordet til boka. Dette skulle borge for bokas seriøsitet.
Det kan bare bety at Tangen betaler et minimum av skatt. Hans «gave» til Kristiansand kommune vil derimot koste norske skattebetalerne store beløp.
Innlegg i Fædrelandsvennen 25/1
Jeg har skrevet en rekke blogginnlegg om Nicolai Tangen og hans virksomhet, både i forbindelse med Kunstsiloen og Strømmestiftelsen som mottaker av penger fra skatteparadis. En del av disse innleggene har stått på trykk i Fædrelandsvennen og dels i Klassekampen. Her kan du finne masse dokumenterte opplysninger om Tangen og hans virksomhet. Alt er kildebelagt. Se:
Hedgefondforvalter Tangen tjente 730 millioner i fjor – men betaler han skatt?
Finansfyrste Nicolai Tangen fester grepet om Sørlandets Kunstmuseum
Jeg er så hjertens enig ! 20 millioner som Tangen har donert er for ham forsvinnende lite og burde ikke tilsi så stor innflytelse som han har fått, med plass i styret for SKMU og vetorett for hvordan kunsten hans skal disponeres. I tillegg har han to gode kompiser i styret, Arvid Grundetjønn, som visstnok ferierte i Tangens luksus-seilbåt på Mallorca i sommer, og Jan vincent Johannesen, styreleder, som sikkert synes det er veldig stas å omgås rikfolk. Jeg tviler sterkt på om disse karene setter samfunnstjenlige formål først.
Hva er en nasjons kunst; jo det er vår kultur/hva vi tror på, og vår utvikling.
Annen «kunst» er bare pynt.
Folk bør kunne bli så rike de vil. Men det er når vi tror at penger/tall bør gi (politisk) makt, vi gir fra oss kunsten å leve fritt.
Dessverre ser det ut til at folk både på v. siden og h. siden forveksler penger og verdier.
«Det er de tillærte og konvensjonelle vaner og forestillinger som holder oss nede i trelldom under pengene. Aron bygger et alter for å sette mer «stil» og «aroma» på leken, akkurat som i Oslo, hvor man ennå i våre dager bygger templer med glassmalerier osv. for å skape «stemning» ved diskontodisken og ved spareskranken».
http://www.samfunnsliv.no/kunst-05.html