
Sørlandsbanen ved Vatnamot, Hå kommune foto: Leif-Harald Ruud (2004)
https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Fil:Vatnamot-1_040706.jpg
Privatiseringa av den norske jernbanen ble innledet ved at driften av Sørlandsbanen ble overtatt av det britiske selskapet Go-Ahead 15. desember 2019. Da fikk Sørlandsbanen nytt navn: «Sørtoget», men etter hvert ble det på folkemunne kalt for «Sørgetoget». Go-Ahead trekker seg nå ut av Norge etter et tap på en halv milliard kroner.
Jeg har med utgangspunkt i forfatter Dag Solstads fascinasjon for jernbane, skrevet en refleksjon omkring Sørlandsbanenes sørgelige skjebne.






