– kåseri til folkemøte

7. mai ble det holdt et stort folkemøte på Tonstad i Sirdal om kommunens behandling av det britiske selskapet GreenScales planer om å etablere et stort datasenter på Ertsmyra ved Tonstad.
Det er allerde ryddet skog, stengt turstier og gjerdet inne et stort området på den planlagte datasentertomta.
I etterkant har Statsforvalteren i Agder krevd at Sirdal kommune behandler klagene fra naboene til datasentertomta. Statsforvalteren skriver at vedtaket framstår som «tvilsomt rettslig», og understreker derfor at klagebehandlingen er særlig viktig.
Jeg har tidligere skrevet om dette prosjektet, blant annet i en kronikk i Fædrelandsvennen. Jeg ble også bedt om å holde en innledning – sammen med flere andre – på folkemøtet. Det følgende er manus til kåseriet jeg holdt der.
Kjære alle sammen.
For nøyaktig tretti år siden var jeg, utsendt fra skolen min, på en datamesse for lærere i Sandvika.
Der stilte en innleder et enkelt spørsmål: – Hvem av dere har vært på Internett?
En håndfull hender kom forsiktig i været. Lite ante vi den gangen hvilke konsekvenser internett skulle få – for skolen, for samfunnet, for verden – og for livene våre.
Fortsett å lese Å bygge datasenter i Sirdal er ingen god idé
