Jeg har tidligere skrevet om hvordan det i Norge drives ågervirksomhet som kynisk utnytter kundene med skyhøye renter og aggressiv markedsføring. Dagens Næringsliv 13/10 avslører hvordan Axo Finans gjør gullgruve på å formidle forbrukslån med ulovlige metoder.
På fire år har Axo Finans og gründer Stig Arff (62) tjent 75 millioner kroner på å formidle forbrukslån. Nå får agenten påpakning fra Forbrukerombudet for ulovlig markedsføring. Stig Arff startet Axo Finans midt i finanskrisen.
Selskapet er såkalte agenter som formidler lån og refinansiering på vegne av en rekke banker som Bank Norwegian, DNB, Santander, yA Bank, Resurs Bank, Komplett Bank, Bluestep Finans og Nordax Bank.
DN skriver videre:
Nordmenns økte appetitt på forbruksgjeld, og usikrede lån har ikke bare gitt glade dager for forbruksbankene som Bank Norwegian, yA Bank og Komplett Bank. Mye har også dryppet på et anonymt mellomledd, nemlig agenter som gjør det mulig for privatpersoner å søke om lån hos en bunke banker samtidig.
En av disse er Axo Finans. På fire år har selskapet, som kontrolleres og ble grunnlagt blant annet av Stig Arff, hatt et samlet resultat før skatt på 75 millioner kroner.
Nordmenns usikrede forbruksgjeld nærmer seg i dag rundt 90 milliarder kroner, og stadig flere banker har kastet seg inn i kampen om å tilby lån med skyhøy rente.
– Etterhvert som flere aktører kommer til, blir markedet mer og mer uoversiktlig. Vi kan derfor fremstå som et forenklende bindeledd mellom bankene og forbrukerne. Vi er en ren formidler og en klassisk «one stop shop», sier Stig Arff (62) i Axo Finans.
Han sier ideen til Axo Finans kom på plass midt under finanskrisen høsten 2008. Arff hadde da blant annet erfaring fra Citybank. I 2009 og 2010 satt Arff i styret i Nesodden Arbeiderparti.
Forretningsideen til Axo Finans er å hente inn kundens opplysninger, sende det til samarbeidsbankene og deretter sammenstille tilbudene til kunden. Axo Finans får provisjonsinntekter fra banken dersom kunden slår til på tilbudet, som oftest en gitt prosent av lånesummen.
Det blir stadig bedre butikk, og særlig i fjor gikk det unna.
I 2015 økte Axo Finans salgsinntektene med 70 prosent til 77 millioner kroner. Det ga et resultat før skatt på 35 millioner kroner, noe som tilsvarer en resultatmargin på 45 prosent.
—–
I årene 2013 til 2014 har han og de andre eierne tatt ut 33 millioner kroner i utbytte fra morselskapet Axo.
Forbrukerombudet har lenge vært bekymret for stadig mer aggressiv markedsføring av usikret kreditt, og har bedt Barne- og likestillingsdepartementet om strengere regler. Ombudet ønsker regler for å dempe det det mener er høyt reklamepress og påtrengende markedsføring.
Nå får Axo Finans påpakning av Forbrukerombudet for det ombudet mener er ulovlig markedsføring.
«Refinansier kredittkortgjeld inntil 500.000 kr og få bedre lån», sto det på tekstmeldingen med «Axo Finans» som avsender, sendt den 26. september.
På billeddelingstjenesten Instagram dukket det omtrent samtidig opp et bilde av to griser med solbriller opp som sponset innhold fra kontoen «axofinans», med et tilbud om refinansiering av inntil 500.000 kroner på dagen.
– Vi krever at markedsføringen endres, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.
Ombudet mener blant annet at Axo ikke har gitt tilstrekkelige opplysninger om pris i markedsføringen.
Min kommentar:
Det har vært en kraftig øking i usikrede lån, ikke minst blant unge mellom 18 og 25 år. Og tidene er usikre – boligprisene er høye, ledigheten øker – og forbrukspresset er høyt. At både unge og eldre kan gjøre dumme innkjøp, gir ikke ågerkarene moralsk rett til å utnytte disse menneskene.
Den voksende ågervirksomheten viser hvordan kapitalen strømmer til finansiell spekulasjon der profitten er høyest. Med enkle virkemidler kunne denne sektoren reguleres slik at mange mennesker unngår å bli gjeldsslaver. Men det finnes ikke politisk vilje til å gjøre det.
Se også:
Ulovlig markedsføring? Se
https://www.axofinans.no/refinansiering
3 kommentarer til «Gjør gullgruve av forbrukslån»
Det er stengt for kommentarer.