Skjermdump fra Microsoft

Skoler overvåker elevenes følelser

24% av norske skoler har innført programmer som kartlegger elevenes følelser. Dette skjer uten kontroll av elevenes personopplysninger og uten risikovurderinger, sier Datatilsynet. Men så langt har de ikke lagt ned forbud.

Jeg har tidligere skrevet om hvordan Microsoft har utviklet et eget undervisningsprogram som de kaller Reflect, der lærerne skal samle inn og føre statistikk over elevenes følelser over en dag og over lengre tidsspenn. Elevene skal registerer sine følelser ved å velge mellom 60 forskjellige symboler som uttrykker forskjellige følelser.

I en artikkel publisert på NRK viser at Reflect er i bruk på skoler i omtrent en fjerdedel av norske kommuner og fylkeskommuner. Det viser en undersøkelse gjennomført av Kommunesektorens Organisasjon (KS).

Reflect har ingen nedre aldersgrense. Olav Sandanger Myklebust, første nestleder i Lektorlaget, sendte inn en bekymringsmelding til Møre og Romsdal fylkeskommune da han oppdaget funksjonen. – Vi synes det er helt horribelt, sa Myklebust til NRK. Møre og Romsdal stengte tjenesten i 2023.

– Vi kan ikke ha det sånn i den norske skolen. At de store tech-gigantene driver og samordner informasjon. Og gir informasjon til lærerne om arbeidsvanene, sier Myklebust i Lektorlaget til NRK.

Hele forretningsmodellen til de høyteknologiske selskapene er å selge sensitiv datamateriale videre til høystbydende.

Skjermdump fra Microsoft

Datatilsynet: Peronopplysninger samles inn uten kontroll

Jeg henvendte meg til Datatilsynet for å spørre om de kjente til Microsofts program for kartlegging av elevens følelser:

Dette skreiv juridisk leder for offentlige tjenster i Datatilsynet, Kristin Skolt, til meg, i en epost:

Datatilsynet er oppmerksom på Microsoft sine nye tjenester «Reflect» og «Insight» som innebærer en følelsesmessig kartlegging av elevene, samt overvåking av elevenes aktivitet på skolen.

Bruk av disse tjenestene i skolen reiser mange problematiske problemstillinger knyttet til personvernet til elevene, herunder:

  • Manglende kontroll over elevenes egne personopplysninger (ingen oversikt over hvilke personopplysninger som behandles, hvem som har tilgang, ingen informasjon til elevene og usikkert om lagringstid.)

  • Profilering og målrettet reklame basert på opplysningene som samles inn av Microsoft og selges videre.

  • Nedkjølingseffekt som innebærer at elevene kan endre atferd basert på overvåkingen og kartleggingen. Elevene begynner å tenke gjennom hvem de tar kontakt med, hva de skriver, når de utfører oppgaver, som vil skape stress. Vi har blitt fortalt at en elev har beskrevet at hun ikke ønsket å åpne dokumentet og lese gjennom oppgaveteksten to ganger fordi hun var redd læreren ville tro hun var dum!

  • Svekket tillitt til skolen. Bruk av kartleggings- og overvåkingsverktøyene er absolutt ikke frivillig, men pålagt de elevene som går på skoler som tar i bruk tjenestene.

  • Tvilsomt at det finnes rettslig grunnlag i opplæringsloven for behandling av særlige kategorier av personopplysninger for tilpasset vurdering av elevene ved bruk av KI.

  • Utfordrende at disse løsningene bare skrus på i Microsoft 365 uten at det skjer en forutgående godkjenning/vurdering fra IKT i den enkelte kommune/på den enkelte skole. Dermed er det mange kommuner som ikke gjennomfører pliktige risikoanalyser og personvernkonsekvensvurderinger (DPIA). Kommunene er pålagt å gjennomføre en DPIA når det er tale om behandling av barns personopplysninger, bruk av ny teknologi og det skjer en innsamling av et stort omfang av personopplysninger. En DPIA skal gjennomføres før tjenesten tas i bruk.

Samtidig er Datatilsynet i gang med et større tilsynsarbeid med skolesektoren i norske kommuner, der de skal kontrollere kommunenes ivaretakelse av personvern og personopplysningssikkerhet i digitale læringsverktøy for opplæringsformål. I Agder er det skolene i Kristiansand, Arendal og Flekkefjord som skal kontrolleres.

Jeg har spurt hvorfor Datatilsynet ikke forbyr Reflect og Insight først som sist, men så langt ikke fått svar.  

Les også:

Microsoft vil overvåke elevenes følelser

Skal skolen regulere elevenes tanker og følelser?

Skrevet av

Øyvind Andresen

Jeg er 73 år, pensjonert lektor og fagbokforfatter. Tekstene er oftest skrevet etter samtaler og konsultasjoner med min kloke livsledsager Ingjerd. Du kan gjerne skrive kommentarer, men en minste betingelse er at du skriver under fullt navn.

2 kommentarer til «Skoler overvåker elevenes følelser»

  1. SUPERT.
    Når en leser dette forstår en hvorfor svært få reagerte over
    å være en del av 30-års krigen, der ca 1/5 del av menneskene i Sverige, selvsagt mest menn, døde. Og hvorfor vi i dag – med USA/ England ikke aksepterte avtalen mellom Russland og Ukraina. Som nettopp kunne hindret krigen i Ukraina . Sovjet mistet ca 52 peroner i forhold til hver 1- USA-ner i løpet av 2. verdenskrig. Hvorfor måtte egentlig gammeldagse Biden-NATO ha krig og ikke fred. Og hvorfor tok Stoltenberg ledelsen av gammeldagse NATO.
    R

  2. Hei, Øyvind!
    Jeg jobber i et forskningsprosjekt ved NTNU og lurer på om du har en mailadresse jeg kan sende noen spørsmål til, angående innlegget ditt om datasenter på Sørlandet for en tid tilbake? Om du er åpen for dette kan din kontaktadresse sendes til vedlagt mailadresse.

    Alt godt,
    Synne

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.