Nobelprisvinner Han Kang og Sør-Koreas historiske traumer

Sørkoreanske Han Kang ble tildelt nobelprisen i litteratur for 2024. I Nobelinstituttets begrunnelse heter det at Kang ble tildeles prisen for sin «intenst poetiske prosa som konfronterer historiske traumer og blottlegger menneskers sårbarhet».

Hvilke historiske traumer i sørkoreansk historie er det Han Kang konfronterer? Ved å lese de to romanene «Levende og døde» (2014) og «Dette er ikke farvel» (2021) får vi vite mer om dette: Det dreier seg om militærets massakrer av tusenvis av opposisjonelle ved to anledninger: «Levende og døde» tematiserer nedslaktninga av demonstranter i storbyen Gwangju i 1980, og «Dette er ikke farvel» tematiserer de omfattende massakrene av «kommunister» på øya Jeju. Drapene spredde seg videre til fastlandet.

La oss se litt nærmere på disse to dramatiske hendelsene som danner rammene om to av Kangs mest kjente romaner:

Massakren i Gwangju 1980

Gwangju, Kangs hjemby, var i 1980 episenteret for omfattende protester mot militærstyret til diktator Chun Doo-Hwan. Det var studentene som gikk i spissen, men opprøret spredde seg til arbeiderklassen – og til slutt deltok nær en kvart million mennesker i demonstrasjonene. 21. mai 1980 trakk soldaten seg ut fra byen, og demonstrantene erklærte byen for frigjort fra militærstyret.

I morgentimene den 27. mai mobiliserte Chuns store militære styrker mot demonstrantene. Det tok militæret bare to timer å fullstendig knuse opprøret. Ifølge offisielle regjeringsopplysninger ble nesten 200 mennesker – det store flertallet av dem sivile – drept i opprøret, men innbyggerne og studentene i Gwangju insisterte på at tallet var nærmere 2 000. Chun hadde fått godkjennelse for denne aksjonen fra USA som i Sør-Korea hadde operasjonell kontroll over kombinerte amerikanske og koreanske styrker siden slutten av Koreakrigen (1950 – 1953) (Kilde: Britannica: Gwangju Uprising.)

I Kangs bok «Levende og døde» leiter fjorten år gammel Dong-ho etter sin beste venn blant de døde i massakren. Hvis han finner ham, vil han være levende eller død? Og hva vil skje med Dong-ho selv? Historien om massakren blir i mange år fornektet, noe som selvsagt er traumatisk for de etterlatte og de overlevende.

Massakren på Jeju 1948

«Dette er ikke farvel» sirkler inn ett av de andre store traumene i koreansk historie: massakrene på øya Jeju i 1948 som seinere spredde seg til fastlandet.

Boka starter med at romanforfatteren Kyung-Ha blir oppring av venninnen Inseon fra et sykehus i Seoul. Ineson bor på sin barndomsøy Jeju sør for det koreanske fastlandet der hun er utsatt for en arbeidsulykke og brakt til sykehus i hovedstaden. Hun trygler Kyung-Ha til å reise til sitt hjem på øya for å redde en fugl som bor i hennes hjem.

Kyung-Ha reiser, og trinn for trinn blir hun konfrontert med venninnens smertefulle familiehistorie. Det viser seg at Inesons onkel forvant under massakrene på øya i 1948. Under massakrene ble 30 000 sivile drept og titusenvis av hjem brent ned. Det betyr at 10% av øyas befolkning ble drept.

Den historisk bekgrunnen blir ikke forklart i romanen, men vi kan finne sammenhengen i forskjellige kilder på nettet og i bøker. Etter annen verdenskrig ble Korea del i to: Nord-Korea ble okkupert av Sovjetunionen og Sør-Korea av USA. Den sørkoreanske presidenten Syngman Rhee, innsatt i 1948, var USAs redskap under den kalde krigen  og slo nådeløst ned på all opposisjon.

Deling av landet i to deler møtte stor motstand blant mange koreanere. Det brøt ut protester på Jeju som ble brutalt slått ned av det koreanske og amerikanske militæret vinteren 1948. Kang skriver i sin roman på side 259:

«Denne vinteren ble 30 000 drept på denne øya. Sommeren året etter ble 20 000 drept på fastlandet. Det er ingen tilfeldighet. Etter ordre fra det amerikanske militæret kunne man drepe alle 300 000 på denne øya, så lenge det stoppet kommunismen».

 Det var United States Army Military Government in Korea som var det offisielle styrende organet på den sørlige halvdelen av den koreanske halvøya da opprørene på Jeju ble slått ned.

Flere av fangene fra Jeju ble brakt til fastlandet, til den nedlagte koboltgruva i Gyeonsang. Her ble 3500 mennesker skutt og kastet ned i gruvesjaktene, skriver Kang i sin bok.

Det kommer også fram av Kangs bok at diktator Syngman Rhees anti-kommunistisk regjering ville «disiplinere» opposisjonen. I hele Sør-Korea ble det gjennomført et angiversystem der hele familier ble satt opp på lister. Det holdt med at et familiemedlem hadde vært på en politisk forelesning, så ble hele familien angitt; gamle, barn og eldre. Angivere fikk en liten belønning i «gave».

Sommeren 1950 brøt krigen ut mellom Sør- og Nord-Korea, og de som stod på listene, ble anholdt og skutt. Det dreier seg om 300 000 som ble gravlagt i massegraver over hele Sør-Korea.

Massakrene var lenge fortiet i Sør-Korea. Bare å nevne Jeju-opprøret kunne gi fengselsstraff. Men i 2006 gav den sørkoreanske regjeringen en offisiell beklagelse til ofrene. Det er laget en minnepark og museum på Jeju som ble åpnet i 2008. I 2019 ba forsvarsdepartementet og politiet om unnskyldning for den tidligere regjeringens rolle i Jeju-massakren.

Vi gratulerer Han Kangs med nobelprisen

Han Kang er den første sørkoreaner som har fått denne prisen – og det er bare å gratulere. Jeg har fulgt noen av kommentarene i etterhånd av kunngjøringen om prisutdelingen. Det er få som tar utgangspunkt i det hun får prisen for, altså «sårbare menneskers møte med historiske traumer.» Ved å unnlate å skrive om de overnevnte historiske hendelsene bidrar det til å ufarliggjøre hennes forfatterskap.

Nobelprisen i litteratur deles ut i Stockholms konserthus 10. desember. Vi gleder oss til nobelforedraget.

Skrevet av

Øyvind Andresen

Jeg er 72 år, pensjonert lektor og fagbokforfatter. Tekstene er oftest skrevet etter samtaler og konsultasjoner med min kloke livsledsager Ingjerd. Du kan gjerne skrive kommentarer, men en minste betingelse er at du skriver under fullt navn.

2 kommentarer til «Nobelprisvinner Han Kang og Sør-Koreas historiske traumer»

  1. Glitrende Øyvind !
    Hvorfor ikke en helside om dette i avisene.
    Hvorfor ikke et tydelig oppslag i tv-media ?
    Slik at vi husker og lett kan repetere.
    Hvorfor ikke ditt skriv og med bilder i Klassekampen ?
    Roger

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.