I Blyth i Nord-England planlegges å bygge Englands største batterifabrikk, skriver Dagens Næringsliv 16/7. Beliggenheten til den nye, britiske gigafabrikken er ikke tilfeldig. Bare noen kilometer unna tomten der alt skal bygges, strømmer norsk energi inn, via verdens lengste undersjøiske strømkabel North Sea Link som forbinder Kvilldal i Rogaland med Blyth nordøst i England.
Denne kraftkabelen ble åpnet i fjor og har vært en rein eksportkabel. Den har bidratt til de høye prisene på strøm i Norge sammen med en tilsvarende kabel til Tyskland. (Nord Link) . Nå skal altså norsk kraft fra denne kabelen brukes som energi til den enormt kraftslukende fabrikken Britishvolt, en av Europas største bilbatterifabrikker.
Dette skjer altså i konkurranse med den planlagte batterifabrikken i Arendal som er avhengig av billig norsk strøm. Britishvolts fabrikk er omtrent like stor som Morrows planlagte fabrikk. Norgeshistoriens største industrigründer Sam Eyde hadde snudd seg i graven om han hadde hørt dette. Han store tanke var å bruke norsk kraft som grunnlag for norsk industrireising.
Hans store tanke er for lengst forlatt. Sam Eyde stod ved innledninga av en stor historisk epoke med norsk industrireising bygd på norsk vannkraft. Nå står vi ved enden av denne epoken. Til vinteren kan det bli rasjonering av strøm til norsk industri og norske forbrukere mens eksporten går for fullt. Dette ifølge konsernsjef Helge Aasen i Elkem. (Fvn 13./7). Markedsliberalismen overstyrer alle nasjonale hensyn. Norge blir mer og mer en rein råvareekportør.
Etter at dette ble skrevet er det kommet nytt om batterifabrikken: Den er gått konkurs: DN skriver i januar 2023: "Britisk batterisatsing konkurs Britishvolt skulle bygge Englands største batterifabrikk og var verdsatt til ti milliarder kroner. Nå er selskapet, med nordmannen Morten Skjønberg som investor, konkurs."
Foto: Britishvolt
Takk for viktig informasjon.
Så galt er det blitt i Norge.
Har hørt om 10pro.toll på norske batterier når de skal installeres på biler
Står dette ved lag?
I såfall er norsk prod. dødfødt.
Jeg har ikke sett at det er noen endring på denne tollsatsen.
Det blir vel rimelige bilbatteri å få kjøpt i Norge, da vi i fellesskap er med å subsidiere strømmen til batterifabrikken i England. Mvh. Torleif Hamre hei
Just for the record; Morrow planlegger ikke noen fabrikk på Eydehavn. Fabrikken skal bygges i Arendal, men det skal bygges ny vei fra fabrikkområdet til Arendal Havn som ligger på det gamle industristedet Eydehavn (som er en del av Arendal kommune)……
Takk for korrigering. Jeg endret det i artikkelen slik at det blir korrekt.
Viktig men sørgelig sak. Så godt formulert.
Heia heia.