Illustrasjon: Slik markedsfører Freyr sin nye batterifabrikk i Rana.
Brukes begrepet «Det grønne skiftet» for å rettferdiggjøre store prosjekter som vil føre til superprofitter for norske og utenlandske oligarker – med statens hjelp? Slik er det i alle fall i den planlagte battericellefabrikken Freyr i Mo i Rana. Dette har relevans også for Morrows planlagte batterifabrikk i Arendal.
Regjeringen går inn med 60 milliarder kroner i lån og garantier fram mot 2025 for å dra i gang «grønn» industri. Det dreier seg blant annet om støtte til produksjon av batterier, hydrogen og havvind. I Agder er det store planer på alle disse satsingsområdene. Et grunnleggende spørsmål er om hvor miljøvennlig disse prosjektene egentlig er? Jeg har drøftet dette spørsmålet i flere artikler, blant annet i artikkelen Hvor grønn er egentlig batteriproduksjon?
Men la oss stille et annet spørsmål: Brukes begrepet «Det grønne skiftet» som en forretningsmodell for å skaffe milliardinntekter til norske og utenlandske investorer, subsidiert av offentlige midler?
Den store battericellefabrikken som har kommet lengst i sine planer, er Freyr i Mo i Rana (Freyr Battery Giga Arctic AS). Første byggetrinn av i alt fem planlagte fabrikker skal stå ferdig i 2024. Freyr ble grunnlagt av Tor Ivar Slettemoen, som har tjent store penger i vindkraftbransjen. Formuen økte betydelig da Freyr gikk på børs i New York i fjor sommer – fra 45 millioner til 516 millioner. Slettemoen er nå skatteflyktning i Sveits.
Styrelederen Torstein Dale Sjøtveit og hans kone har tjent nær en milliard på Freyr.
Sjøtveit og Slettemoen eier hver ca. 6% av aksjene i Freyr. Men de største eierne er hedgefondet Sylebra Capital Ltb. i Hongkong og Koch Industries, Inc. i USA. Sistnevnte er det nest største ikke-børsnoterte selskapet i USA. Det eies av Koch-familien som er blitt styrtrike på investeringer i olje. De har vært støttespillere for Donald Trump og andre klimafornektere.
Næringsminister Jan Christian Vestre dro i juni 2022 til Mo i Rana og lovet 4 milliarder i lånegarantier og direkte pengestøtte til Freyr. Kort tid før det sikret Freyr-sjef Tom Einar Jensen seg lønn og bonus på 27 millioner kroner. (Han er lillebror til Siv Jensen).
Staten er med på å finansiere noen av Norges og verdens rikeste mennesker under dekke av «Det grønne skiftet».
Statkraft har reservert 1,4 TWh til Freyr i perioden 2024 – 2031. Prisen er ikke kjent, men ikke høy. Dessuten planlegger Freyr å bruke kraft fra 120 vindmøller på Sjonfjellet vest for Mo i Rana. Dette har både Rana og nabokommunen Nesna tidligere sagt nei til.
Målet er å gjøre Freyr til en av Europas største leverandører av battericeller. Men det er skjær i sjøen. EU krever nemlig 10% toll på batterier produsert utenfor EU og Storbritannia. Derfor sier nå styreleder Sjøtveit til High North News: – Inntil norske myndigheter har en løsning på dette, kommer vi ikke til å produsere elbilbatterier i Norge.
Hvis det ikke blir batteri-produksjon, kan imidlertid Freyr leve av å selge strøm som de har fått til lav pris av Statkraft til markedspris !
Uansett vil elektrifisering av Equinors gassanlegg på Melkøya ved Hammerfest og kraft til Freyrs batterifabrikker føre til kraftig øking av prisene på strøm i nord og hindre etableringer av mindre virksomheter.
Tidligere publisert i Argument Agder