«Hadde det blitt ja i avstemingen, hadde jeg meldt meg ut»

Jeg ble intervjuet i Utdanning.no i forbindelse med evalueringsrapporten om fjorårets konflikt og streik blant lærerne. Intervjuet finner du her:

Den kraftige tariff-kritikken mot Utdanningsforbundets ledelse overrasker ikke lærere og lokallagsledere. – Det var et stort gap mellom ledelsen og medlemmene, sier lærer Øyvind Andresen.

Lærer ved Vågsbygd videregående skole i Kristiansand, Øyvind Andresen, er ikke overrasket over at forbundsledelsen får kraftig kritikk i evalueringen etter tariffoppgjøret.

– De skulle aldri akseptert meklingsløsningen. Hadde det blitt ja i uravstemningen, hadde jeg meldt meg ut av Utdanningsforbundet, sier Andresen.

Under konflikten skrev han leserinnlegg i Utdanning og lokalavisen og oppfordret medlemmene til å stemme nei.

– Det forundrer meg at ingen i sentralstyret stemte nei til meklingsløsningen. Det var et dårlig tegn, når så mange av medlemmene stemte nei etterpå. Det sier noe om at det var et stort gap mellom ledelsen og medlemmene, sier Andresen.

Han sier han ikke har særlig tillit til ledelsen etter fjorårets bataljer, og han mener det kan være på tide å bytte ut noen av dem.

– Organisasjonen mangler en langsiktig strategi for hva de vil framover. Vi må stå sammen med andre fagorganiserte og kjempe mot endringer i arbeidstid og arbeidsmiljølov. I så måte er det et godt tegn at vi sto sammen LO og YS nylig i den politiske streiken, sier Andresen.

Han mener Utdanningsforbundet må bli mindre topptungt.

– Nå blir det mer lokale forhandlinger om arbeidstid, og man blir veldig avhengig av lokallagene. Så det blir et viktig ledd å styrke i framtiden, sier Andresen.

 

Skrevet av

Øyvind Andresen

Jeg er 66 år, marxist, lektor og fagbokforfatter. Tekstene er oftest skrevet etter samtaler og konsultasjoner med min kloke livsledsager Ingjerd.

2 kommentarer om “«Hadde det blitt ja i avstemingen, hadde jeg meldt meg ut»”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *